envanligman

Direktlänk till inlägg 3 mars 2013

Whiskyprovning!

Av Magnus - 3 mars 2013 18:56

Då en av våra vänner fyllde 40 i höstas visste vi inte riktigt vad vi skulle köpa för present..

Tillsammans med ett annat par beslutade vi att vi skulle bjuda Daniel, som jubilaren heter, på en Whiskyprovning med efterföljande middag!


Ett "stiligt" presentkort fixades till av min sambo som vi gav Daniel på festen och vi beslutade att ordna allt inom en snart framtid.. men utan att bestämma något datum.

Förra helgen var det då dags. Lite rosslig i halsen var jag fortfarande men som alla vet så är Whisky rena medicinen! :-)

Vi och det andra paret förberedde mat och dryck som senare på kvällen skulle intas hemma hos oss och Daniels fru fick göra sitt bästa för att fixa barnvakt och att hålla allt hemligt.

Klart överraskad blev han när vi fyra klev in och han gick runt hemma i bästa mysbyxorna i tron att få en lugn hemma kväll.

Vi grabbar satte oss i bilen med Daniel och blev körda till en bekant med stor kunskap om denna ädla dryck!

Väl vid bordet fick vi 6 st sorters Whisky framför oss.. från "mildare" Whisky till  mer rökigare med helt annan styrka..


 

Sorterna vi testade var:

Auchentoshan 12 years (nr 412)

Mackmyra Brukswhisky (nr 10430)

The Macallan 12 years (nr 478)

Highland Park 12 years (nr 531)

Lagavulin 16b years (nr 400)

Ardbeg Uigeadail (nr 10407)

 


En i tagen at dessa sorter provsmakades och utvärderades samtidigt som vår värd kunnigt berättade om olika typer av tillverkningsprocesser och rökningsgrader. Efter första varvet tillsattes en aning vatten för att se hur smak och karaktärer förändrades. En ren vetenskap detta med Whisky!

 


Jubilaren Daniel


Efter en trevlig provning blev vi hämtade och begav oss hem till tjejerna som hemma hos oss hade haft en trevlig stund tillsammans med lite bubbel, ostar och tjejsnack.


 


En härlig trerättersmiddag och som avslut på kvällen en omgång av lite sällskapspel i form av frågesport..


för er som vill veta vad vi åt kan ni kolla in sambons blogg här : Goodthingsmyway




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus - 16 februari 2017 10:52


Oj, det var så längesen jag skrev nåt att jag nästan lömt att bloggen fanns! Det har hänt en hel del sen sist. Nystartade företaget MM Hunt & Foresty AB rullar på för fullt och jag trivs även om det bitvis är långa dagar! Det bästa är att jag h...

Av Magnus - 15 september 2015 20:28

En dag började jag och sambon prata om saker vi bör ( läs måste ) fixa hemmavid.Tanken var väl, att denna sommar skulle vi inte ha massa projekt, utan njuta av ledigheten, men lite fix i trädgården kan man väl hinna med!Vår tomt har en gammal stenmur...

Av Magnus - 15 september 2015 16:59


Igensatta diken gör ingen glad, tillväxten på skogen stannar och marken blir försurad.Jag har via samråd med Skogsstyrelsen fått tillstånd att rensa alla befintliga diken på min ca 70ha stora skog.   Vi resning av skogsdiken får man inte ändra...

Av Magnus - 29 augusti 2015 12:27

Har hänt mycket under tiden sen jag bloggade senast! Sen 1/1 2014 är jag nu skogsägare och kommer nog skriva en del om det! Att jag sen började spela golf, ja.. Varför kan man undra! Så mkt tid över har man ju inte, men det är verkligen rogivan...

Av Magnus - 25 juni 2013 23:21

Oj, Nu var det längesedan jag skrev nånting här! Men tiden och inspirationen har inte riktigt funnits.   Har en hel del att skriva om, Bla årets Vätternrunda :-)   Kvällens inlägg kommer mest bestå av bilder från en härlig fiskekväll med sone...

Ovido - Quiz & Flashcards