envanligman

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Magnus - 16 februari 2017 10:52

Oj, det var så längesen jag skrev nåt att jag nästan lömt att bloggen fanns!

Det har hänt en hel del sen sist.

Nystartade företaget MM Hunt & Foresty AB rullar på för fullt och jag trivs även om det bitvis är långa dagar!

Det bästa är att jag har så varierat arbete, ena dagen sitter jag i skogen i nån av mina maskiner, med naturen som kontor.

Andra dagar i bilen med kundmöten och mässor, och vissa dagar på kontoret eller på lagret och packar leveranser.

Jag kommer försöka uppdatera bloggen oftare nu igen.

Just nu sitter jag i Östersund. men det är en annan historia..

/M

Av Magnus - 29 augusti 2015 12:27

Har hänt mycket under tiden sen jag bloggade senast!

Sen 1/1 2014 är jag nu skogsägare och kommer nog skriva en del om det!

Att jag sen började spela golf, ja.. Varför kan man undra! Så mkt tid över har man ju inte, men det är verkligen rogivande och roligt när man väl kommit igång med spelet! Just nu är jag 54hpc men sänkning till 36 innan slutet på denna säsong är mitt mål!

Skägget då?
Ja.. Åker man HD ska man tydligen ha skägg! Och själv tycker jag att jag passar rätt bra i det!

Av Magnus - 25 juni 2013 23:21

Oj, Nu var det längesedan jag skrev nånting här! Men tiden och inspirationen har inte riktigt funnits.

Har en hel del att skriva om, Bla årets Vätternrunda :-)

Kvällens inlägg kommer mest bestå av bilder från en härlig fiskekväll med sonen. Trots utebliven fisk! :)

På väg hem från jobbet idag kände jag att jag bara måste varva ner, Sambon och hennes son var på fotbollsmatch och jag och Sebastian var själva hemma.

Ett snabbt besök på Ica för att inhandla div matsäck! Räkmackor, dricka, korv och bröd!

Skottkärran packas och vi går förhoppningsfulla ner till båten och ger oss ut!

Nu ska det fiskas!

Första huggen får pulsen att öka rejält innan man inser att det mesta är bottennapp..

Olika wobblers testas, och alltid med förhoppningen att Denna ska allt få fisken att hugga!

Efter varsin räkmacka och drickyougurt, och 2 timmar utan fisk, beger vi oss till ön där vi brukar grilla..

Båten läggs på plats och vi.. inser att vi glömt förtöjnings repet hemma. Men skam den som ger sig.

Skosnören går att använda till mycket!

Vi tänder grillen och medan vi väntar på att glöden ska bli fin lär jag Sebastian den roliga konsten att kasta kniv, precis som min pappa lärt mig.. ( även om alla grabbar säkert gör det utan att deras Pappor ska visa hur duktiga dom är..)

Korv är betydligt godare att grilla än gädda! ;-)

Summering: En härligt kväll med mycket prat och skratt, även om fisken uteblev så njöt jag för fullt!

/M

Av Magnus - 12 maj 2013 23:12

Onsdag morgon drar lasset iväg mot Jönköping och Elmiamässan.

Bilen packad med MSA Sordin hörselskydd och Contact GPS II enheter. ( och en cykel..)

Elmia Game Fair mässan är Sveriges absolut största i sitt slag och enligt mig också den bästa.

Ett måste om man vill visa sina produkter och knyta nya affärskontakter.

I år tog jag med mig cykeln för att passa på att ta en träningstur inför kommande Vätternrundan!

Efter Torsdagens mässa var det bara att ta sig till hotellet och få i sig energi i form av kyckling och klyftpotatis och sen fylla flaskan med energidryck.

Målet var Gränna och turen skulle gå längs gamla Jönköpingsvägen, samma väg man cyklar på rundan.

Kollegorna i branchen skakar oroväckande på huvudet och funderar om allt står rätt till då jag förklarar att jag sluter upp senare ikväll.

Första biten går längs en fin cykelbana längs med Vätterns strand och utsikten är underbar.

Tyvärr lite svårt att hålla högt tempo då även gångare och "vanliga" cyklister trängs på samma yta..

Efter Husqvarna börjar stigningen uppåt och det känns att jag inte har direkt "laddat" för denna cykeltur under dagen på mässan, då man knappt har tid att varken äta eller dricka..

ca 1 mil från Gränna börjar det regna och man minns 2012 års runda då jag var blöt som en dränkt katt under hela nattens cyklande.

Väl framme i Gränna tar jag en paus vid Polkagrisfabriken och trampar sen vidare till Statoil för lite påfyllning av enegri i form av risifrutti mm.

Vägen tillbaka till Jönköping och hotellet blev blöt då det regnade hela vägen ner till Husqvarna och då jag rullade in cykeln i receptionen skakar tjejen bakom disken roat på huvudet åt mig.

Totalt blev det ca 8 mil.

Bjuder på några bilder från cykelturen och Jönköping:

Tillbaka i Jönköping är belöningen att se ut över Vättern!

Tog hissen...

En kväll blev det middag på piren

På väg hem passeras Brahehus

Av Magnus - 4 maj 2013 20:29

Så länge jag kan minnas har jag alltid vart imponerad av min pappa som huggit i skogen, kalla vinterdagar i djup snö så var han ändå ute och avverkade timmer och massaved.

När jag var så pass stor att jag kunde hjälpa till fick man börja med att släpa ihop dom lättare bitarna och dom tyngre tog pappa.

Traktorerna och skogskärrorna med kranar har vart olika genom åren och motorsågarna har blivit både mindre och lättare numera.

Jag minns ej hur gammal jag var då jag fick köra motorsåg själv första gången men pappa var alltid noga med att se till att lära mig hur jag på säkrast sätt fällde och kvistade träden.

Han lärde mig hur man tar ut bästa längden på en stock för att få ut så stort värde som möjligt samt vilka träd man bör spara.

Min pappa har lärt mig mycket genom åren och det är nånting jag är mycket tacksam för!

Numera har han inte orken med sig alla dagar då kroppen säger ifrån men viljan att hjälpa till är det inget fel på!

I helgen som var åkte vi ut tillsammans i skogen och började med min hemved som ska eldas under nästa vinter.

Redan när jag kom ut till byn där vi har skogen var pappa på plats och hade filat kedjan på sågen!

Väl ute i skogen är det numera jag som sköter huggningen och pappa kör vant traktorn och griplastarvagnen!

Några pratstunder hinner man också med på en dag vilket alltid är trevligt!

Tack bästa Pappa för allt du lärt mig!

Av Magnus - 29 mars 2013 19:58

Onsdag morgon.

Hämtar upp kollegan Indra och sätter kurs mot södra Sverige.

Möte med kunder i Halmstad och sen vidare mot Barsebäck Gods och möte med Carl-Fredrik på Godsjakt, en väldigt gästvänlig och duktig kille med "många järn i elden"!

En duktigt jägare och skytteinstruktör som självklart använder MSA Sordin hörselskydd.

MSA Sordin Pro X, nånting alla skyttar bör ha!

Torsdag morgon börjar med rejäl hotellfrukost innan färden går norrut igen.

Våren har kommit aningen längre i Skåne där jordbruket redan var i full gång!

Nöjda med våra möten och 120 mils bilfärd genom ett fint svenst landskap, landar vi till slut i Lindesberg igen och tar en välförtjänt helgledighet!

Av Magnus - 23 mars 2013 20:41

Så var det dags, Spin of Hope 2013!

Vi var 10 personer i Team Followit som skulle hålla igång en spinningcykel i 12 timmar! Både anställda i företaget men även kompisar som ställde upp och bidrog till att fylla laget.

07:00 var den första på plats och sen har vi bytit av varandra under dagen.

Två glada "Team medlemmar"

"CJ" från Lindecyklisterna

17:45 var det så min tur att kliva på cykeln, mitt i ett tempofyllt pass, lett av inspirerande och duktiga instruktörer från Linde cyklisterna.

Lite ringrostig var man då jag inte suttit så ofta på en spinningcykel innan men viljan fanns där!

Ett grymt träningspass samtidigt som man vet att pengarna, 1500:- / lag går oavkortat till Barncancerfonden.

Pulsen ökar och musiken dunkar i takt med min puls.. ett tag.. sen drar pulsen ifrån rejält.. något suddigt såg jag siffran 185 på pulsklockan..

-Kom igen Magnus!! ÖKA! skriker instruktören och genast man letar på dom sista krafterna nånstans där inne i kroppen!

75 minuter senare kliver man svettig och mkt nöjd av cykeln.. En riktigt bra arrangerad dag, härliga pass och ivrigt påhejande och stöttande "publik".

Bäst av allt är att vi gör det för en god sak.

Ser redan fram emot nästa års upplaga och hoppas då att vi är minst dubbel så många lag!

/Magnus

Av Magnus - 11 mars 2013 20:58

Cecilias son Anton hade friluftsdag med skolan och på schemat stod skidåkning i Säfsen Alpin.

Skidor, pjäxor, stavar och en snowboard lastades i takboxen kvällen innan och på morgonen lastade vi in korv, bröd kaffe och varm nyposoppa. Här skulle åkas skidor och inte skulle vi behöva vara hungriga heller!

Färden till Säfsen är inte den mest "trevliga" då vi ofta hamnar på alla möjliga guppiga småvägar för att hitta den där genvägen som ska spara tid.. Ni vet ju alla hur det ofta blir.. genvägar är senvägar..

Väl framme vid skidbacken möts vi av ett strålande väder!

Att sätta sig tillsmmans i 4-stolsliften med solen rakt i ansiktet, vindstilla och med en hel dags skidåkning framför oss kan inte vara annat än härligt avkopplande!

Efter några åk i backen kan vi inte längre stå emot dom trevliga bänkarna som står uppställda på toppen av berget.

Vindstilla och klarblå himmel.. Av med skidorna och fram med fikat!

Sällan smakar väl kaffe så bra som i solen utomhus med sina kära omkring sig.

Jag och Cecilia hade sen svårt att slita oss från den sköna soliga platsen, så vi föredrog att vakta bänkarna en stund extra medan grabbarna åkte lite för sig själva och med sina kompisar.

Efter att ha utforskat några fler av backarna tillsammans med min son Sebastian och Cecilia, var det så dags att tända grillen. En väl förberedd grillplats fanns iordningställd och jag behövde bara tända en tändsticka så var den manliga delen (tända grillen) avklarad för dagens lunch!

Mätta och belåtna och fulla av energi avslutar vi dagen med ytterligare några åk i backarna innan det bär av hemmåt igen.

Sebastian

En väldigt trevlig dag med mycket energi, både i form av korv och SOL!! :-)