envanligman

Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Stress..och att våga säga nej..

Av Magnus - 17 februari 2013 13:00

Alla känner vi nog ibland att tiden inte räcker till för allt som vi vill och "måste" göra.


Under många år, detta kommer kanske slå ner som en "bomb" bland er nu, ;-) men under ett antal år har jag levt med en ständig stress och jag vet inte om man vänjer sig vid det eller om man själv inte vill inse.

För man "måste" faktisk hinna med allt som krävs av dig! eller?

 

Lånad bild från nätet- blogg.improveme.se


Jag är själv delägare i två bolag, och anställd platschef i ett tredje, och viss dagar då man är som mest stressad funderar jag faktiskt på vad man sysslar med.. Under uppbyggnadsfasen av det första bolaget Teknikservice AB var mina barn små, och själv kan jag känna så här i efterhand att man jobbade lite för mycket åren 2001-2006. Ofta med ca 12-14 timmars dagar och sen ändå gav sig på att starta ännu ett Bolag..Jakto AB, även om jag idag ändå inte vill vara utan den erfarenheten.


Ansvar läggs på dig på jobbet, oavsett vilket yrke eller roll du har så har man alltid ett ansvar. Detta kan variera stort naturligtvis, men till slut så slits man mellan vilka saker man ska prioritera för alla känns ju lika viktiga.


Själv är jag sån att jag försöker hinna allt samtidigt och det resulterar till slut i att man missar viktiga saker, man blir så stressad att man börjar glömma och bli okoncentrerad..

   

Lånad bild från nätet -http://library.thinkquest.org


Att höra från omgivningen att man ska stressa av, påverkade inte mig direkt, då jag själv ansåg att jag nog aldrig skulle kunna bli sönderstressad.. Försvarar mig ofta med att jag är van att ha många bollar i luften samtidigt..Jag själv ansåg att jag nog aldrig skulle kunna bli sönderstressad..


I höstas nådde jag peaken av stress och jag fick till slut ta sömntabletter för att försöka få nån sömn alls, men knappt det hjälpte.


 

Lånad bild från nätet- www.bullyonline.org



Det som hjälpte MIG, och det tror jag är nånting alla ska tänka på är att faktiskt våga säga nej till saker, att verkligen lyssna på kropens signaler innan det är försent.


Man kan inte vara med på allt, och hjäpa alla med saker hur gärna man än vill. Att säga nej betyder inte att vara självisk.. Men det kan oftare var svårare än att säga ja och göra nånting man egentligen inte orkar med eller ens vill.


Att jobbet tar mycket tid, och när man har en tjänst som "kräver" att du tar med jobbet hem, är inte alla gånger så bra men jag jobbar på att kunna släppa det mer o mer. Svårt när man har så lätt att "bara" kolla jobbmailen innan man ska sova.


Nått som hjälper min då jag är stressad är att gå till gymmet, koppla musik i lurarna och bara "kötta" på!

Helst en rejäl match med en CrossTrainer eller cykel först innan man ger sig på vikterna. Jag känner mig helt "rensad" då jag tränat och mår så mycket bättre och känner även att dom gånger jag vart på gymmet på morgonen går allt på jobbet så mycket lättare sen, precis som jag kan tänka mer klart.


Jag tror att stress var en av orsakerna till att jag ville börja cykla.

En cykeltur på 4-5 mil en sommarkväll är väldigt rogivande!


Take care..


Det viktigaste är ändå din hälsa och din familj!


/M


 
 
Ingen bild

Erica

17 februari 2013 20:30

Hej!
Mycket intressant och trevlig blogg!
Fortsätt så!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus - 16 februari 2017 10:52


Oj, det var så längesen jag skrev nåt att jag nästan lömt att bloggen fanns! Det har hänt en hel del sen sist. Nystartade företaget MM Hunt & Foresty AB rullar på för fullt och jag trivs även om det bitvis är långa dagar! Det bästa är att jag h...

Av Magnus - 15 september 2015 20:28

En dag började jag och sambon prata om saker vi bör ( läs måste ) fixa hemmavid.Tanken var väl, att denna sommar skulle vi inte ha massa projekt, utan njuta av ledigheten, men lite fix i trädgården kan man väl hinna med!Vår tomt har en gammal stenmur...

Av Magnus - 15 september 2015 16:59


Igensatta diken gör ingen glad, tillväxten på skogen stannar och marken blir försurad.Jag har via samråd med Skogsstyrelsen fått tillstånd att rensa alla befintliga diken på min ca 70ha stora skog.   Vi resning av skogsdiken får man inte ändra...

Av Magnus - 29 augusti 2015 12:27

Har hänt mycket under tiden sen jag bloggade senast! Sen 1/1 2014 är jag nu skogsägare och kommer nog skriva en del om det! Att jag sen började spela golf, ja.. Varför kan man undra! Så mkt tid över har man ju inte, men det är verkligen rogivan...

Av Magnus - 25 juni 2013 23:21

Oj, Nu var det längesedan jag skrev nånting här! Men tiden och inspirationen har inte riktigt funnits.   Har en hel del att skriva om, Bla årets Vätternrunda :-)   Kvällens inlägg kommer mest bestå av bilder från en härlig fiskekväll med sone...

Ovido - Quiz & Flashcards